-->

aku,gua,saya,kita dan dot dot dot

this time entry mau ajak all the nemos out there untuk mengetengahkan pendapat korang2 sumer tentang penggunaan bahasa dalam menulis blog..ok mungkin terjadinye dis time entry setelah aku dishoot oleh mereka yg penggunaan bahasa sungguh mulia dlm penulisan blog mereka mahupun sekadar meninggalkn komen di ruangan komen aku..ruangan komen org len ak x layan yek...


heh???

yes aku sendiri pun confused dng kewujudan all the haters dlm setiap blog..hey dah tau xsuka xyah r baca..n xyah singgah pun kt blog org tu..as easy as that man!!!u arent forced by anybody utk meneruskan pembacaan!!pemilik blog x pernah memaksa korang yg membenci utk membaca blog mereka..u are reading with ur own wills!!so stop complaining itu ini..apa motip blogwalking kalo dah tau xleh trima penggunaan bahasa that blogger?*dush*

yes!!untuk memenuhi selera pembaca bkn mudah..bak kata org dolu dolu, rambut sama itam ati lain2..mungkin ada yg suka n leh jek trima cara penulisan sebegitu n definitely r ada haters..dah kata pn manusia ni xleh tgok manusia lain sng..nak nak lg meleis2(oh pjm kata kunci dr blog aididmuaddib) yg dungupiang(pjm lagi bro) yg mmg xkn puas at tgok org len senang ati..*pathetic*

berbalik pd tajuk entry..well perlu ke penggunaan kata ganti nama diri dijadikan sebagai tajuk untuk dibahaskan ek?[oh susahnye jd org melayu](sila jng nk wt hipotesis mcm2 n nk twist ayt ak ini sebelum abis bc entry ni)

again YES...mmg perlu yek..kenapa org selalu tego kalo kita menggunakan penggunaan kata ganti nama diri dng 'aku' dlm personal blog sendiri?bila menggunakan 'saya','kita' or ada sesetengah tu guna nama mereka sdr baru nk dikatakan yg blogger tu bertamadun punyer org?camtu?kalo guna kata ganti nama 'aku' memang nampak sgt kurang ajar??xde tamadun??WTH???kemon r...

even time kita berdoa dng ALLAH s.w.t(pd non muslim,ur GOD)mohon sesuatu or saja2 nk mensyukuri nikmat yg dikurnikanNYA kita berdoa menggunakan cara ni ke...
  • 'Ya Allah Ya TuhanKU, AKU memohon.....'
atau pun...
  • 'Ya Allah Ya TuhanYA, Saya memohon....'
yang di atas ni ke?sudah semestinyela kita menggunakan bahasa spt diatas yg memula tu kan.?ke ada sesapa yg berdoa mcm yg kt bwh tu?kalo korg kata ada,korg menipu!!sebabnye ustaz mana ajar korg camtu?alim alim ulama pun doanye spt diatas tu yek!!so mana kurang ajarnye kalo kita guna aku?sdgkn ngn tuhan sdr kita bahasakan diri kita sbg aku..

alkisahnye...

penggunaan 'AKU' turut diperluaskan dlm karangan BAHASA MELAYU penulisan UPSR..xcaya?korang pernah dapat x tajuk karangan yg macam ni...

  • aku sebatang pen (and lain lain)
  • pintu hadapan terbuka, AKU dengan segera menoleh dan aku terpandangkan satu lembaga...bla..bla..bla..sambungkan cerita diatas..
  • ....rupa-rupanya AKU berada di bawah katil....akhirkan karangan anda dengan ayat di atas..
ok..korang familiar x dng soklan2 diatas?kalo korg kata korg x familiar..sah MELAYU MUDAH LUPA!!!pd mereka yg familiar tu mesti ingat kan?mana nk jmpa ayat 'saya' untuk tajuk tajuk karangan seperti diatas, well yah..even BM penulisan ak untuk UPSR ni x memenuhi piawaian untuk ak mendapat keputusan 5A but who cares??as long as aku masih mampu untuk ingat contoh tajuk karangan sperti di atas...walaupun penggunaan 'saya' digunakan tapi cikgu tetap x tolak markah punyer r kalo korg tulis 'aku' tu..melainkan ler kalo korg tulis in a short form sperti 'ak'...ok kalo ak jd ckgu, 'ak' tu masih boleh dimaapkan tp kalo 'aq','aqu', and yg lagi haru 'aqew'..confirm aku buang dalam tong sampah!!sia sia aku mengajar ejaan aku tu camne senang senag korang jek nak tukar pd 'q'!!kun apa??comell?*puke*

yang aku peliknye kaum melayu jek sangat susah ati dng penggunaan kata ganti nama diri ni...dlm erti kata lain banyak songeh!!yela cuba korg tgok kaum len ek..aku bg contoh chinese yg bertutur mandarin (aku citer mandarin sebab ak stdy mandarin jek n ak x blaja cantonese)..kata ganti nama diri hanyalah 'Wǒ/'..dats it..xde mcm melayu der..ko ckp ngn sesapa pn itu ler yg digunakan..ngn awek ke ngn mkayah ke even ngn musuh2 pun..omputih pn sama, cukup hanya dengan 'I', they dont use any other yek!!tapi ada kita kata yeorg kurang ajar?yela ckp ngn makyah pn I,U jek...xde kn?sebab apa?sebabnye their culture is simple x mcm melayunye culture complicated!! (mmg susah kn jd org melayu??)

in my opinion r kan..repeat again yek..MY OPINION..PENDAPAT SAYA(eh tetibalak saya)..penggunaan aku dalam personal blog lagi sesuai kot...sebabnye org yang dikenali xde rasa menyampah baca blog korang..yela in real life, korang ni xde ler sopan mana pun tp tgok dlm blog..hamboi mmg calon menatu terbahek ler...*drama queen* ontoh macam bila aku citer2 dlm blog ni tapi menggunakan 'azni' instead of 'aku' tu td..agk2 mereka yg kenal azni boleh terima x kalo azni bahasakan nama azni dalam blog azni ni?*puking*.mungkin mereka yg xkenal ok jek..tapi siyes dowh kalo tulis camtu mesti kita control punyer..apa yg kita try deliver dlm blog mesti x 100% all out punyer..yela kebanyakan yg menggunakan nama instead of aku ni mereka yg sopan2 gitu..so xkan r nak maki maki kn??xsesuai r..jadinye kegunaan blog ni xdpt utilized to the max r kn??korang nk share a thought but kalo xdpt share semua wtpe??aduyai...

so apa lagi yg korang nk judge ha?ngan tuhan pun kita guna aku,dalam karangan pun kalo ckgu cek pun xpotong markah punye r kalo guna aku...so sapa kita nak kata org tu kurang ajar jika penggunaan aku dalam personal blog?and let them be r nak maki hamun pun..blog mereka..xsuka u may leave that blog in instant!!macam ak ckp memula,xde org paksa korg baca..ok?

tapi xde ler aku cakap xboleh guna perkataan selain aku tu..ikut selesa korang r...kalo yg mmg selesa guna nama, u r most welcomes utk guna nama!!cumanye yg aku mintak jg disebabkan penggunaan aku tu korang trus nk labelled that blogger as kurang ajar person..its a blog and in a blog we are free to speak!!a freedom of speech thou!!xperlu korg nk hentam bagai2..oh and one more thing,kemain ko kutuk blogger bila blogger tu maki hamun guna perkataan yg kasar..abis tu cara ko comment tu bagus sangat ke der?aduyai..xphm aku nemos...if u really need to gv a good lesson show them in a good way gak r!!kalo bahasa korang pun cantik sangat itu bkn nama menegor tapi tu cari gado!!ok?

my last word will be...its my blog!! whether u like it or not..i'll definitely keep on blogging using my way!!u may comment/complaining and it'll gonna be under consideration if it is for my own sake otherwise i am very pleased to chase u out of my blog!!

~a.d.i.o.s~

nota kaki: penggunaan aku mmg sesuai dalam blog tp agak kurang ajar kalo bertutur menggunakan aku to strangers and olders..kalo org yg kita x kenal rapat silalah yek menggunakan bahasa yg sepatutnye...kita ni org melayu yg penuh dengan adat dan budi bahasa...siapa lagi yg nak menunjukkan melayu itu indah jika bkn kita sendiri bangsa melayu??

1 comment: