-->

mati itu pasti part II

after a while..i'allah the courage being with me at this moment to continue writing seperti yg dijanjikan..sumpah air mata mengalir deras tatkala menulis bingkisan hati yang lepas..ianya mengalir tanpa dapat ditahan lantas mengakibatkan penulisanku terhenti..

beginilah rupa keadaan MPV yg dinaiki makteh aku sekeluarga selepas kejadian...well said toyota alphard is just like a tanker...but hey this is what happen for real!!the MPV is totally LOST!!in other word xleh guna langsung dah...

Mungkin melalui cermin belakang ni ler arwah tercampak kua dari kereta..oh ye rasanya mcm aku lom story lagi the story behind kan?so let me story it first...sure enuf sambung dari part aku kol makteh aku tu..

aku kol makteh aku around 5.15-5.20pm camtu ler..then time tunggu her wise reply tu r kot kejadian berlaku..i think i was the last person yg cakap ngn makteh ak b4 kejadian..according to what being told, pakteh aku nak elak lopak air di highway AJIL (eh sama nama lak ngn nickname ak time kecik2 lu). katanye highway baru yg mempercepatkan perjalanan dr setiu ke kuala terengganu...(correct me if im wrong..totally dont know about this)..so gara2 mau mengelakkan lopak air tersebut, MUNGKIN disebabkan panic or what, daripada nak tekan brek TERTEKAN minyak so mungkin pakteh aku cuba kawal sebaik mungkin and the car goes round berpusing pusing before hit the divider (ok, again correct me if im wrong). time ni disebabkan dalam keadaan berjaga pakteh&makteh sempat berpaut and haziq pun sempat terjaga dari tidur bila rasa kereta dah berpusing so haziq pun sempat ler berpaut..cuma yg tinggal syirah&azim yg mmg tgh tido.pakteh aku ternampak mcm azim kat lua so he asked makteh utk tgok anak2 and there goes yg ada dlm kereta hanyalah haziq..so yeorg kua n jumpa azim di tepi divider kat jalan.time ni makteh aku cakap ye angkat azim macam angkat kain buruk..and there is no sound from him..and time ni gak pakteh aku dah dapat rasa azim dah xde...so mereka cari lak syirah and alhamdullillah, there a soundof syirah groaning..

get them to hospital Kuala Berang tp that hospital xleh wtpe so bawak ler ke Hospital Kuala Terengganu and the story there aku dah citer kat entry lepas..

in this entry aku nak citer detik2 akhir aku menghabiskan masa dng arwah and how his behavior di hari hari terakhir yg turut diceritakan oleh makteh aku sendiri..

MONDAY~29/8/2011 (malam raya)

disebabkan aku berjanji untuk bagi azim main sugar glider so he was like bumper to bumper ler ngn aku ni..membontoti kemana saja aku pergi..bila aku tanya ye..'heisy ko ni yg dok ikut kaklong wtpe?'so ye jawab r 'takut nanti kaklong tipu x bg main'..aku pun cakap r lagi 'dah kaklong jnji nnt kaklong bg r..skang ni yeorg tido.sok pagi kaklong bg main'..ye pun mcm akur jek time tu...oh did i tell u ols yg azim ni a very animal lover nye person?..ye da mintak ayah ye belikan sugar glider tp bila ayah ye tanya harga n ye pun cakap rm300 so ayah ye cakap r 'rm300 kita xmampu kalo rm30 bolehlah ayah belikan' and i can see his face time t..'ayah xbagi beli r kaklong,xcukup duit'..oh sebak sungguh time tu..memang aku salute cara makteh & Pakteh aku ajar anak yeorg..cos sikit pun azim x merengek merajuk sebab x dpt beli..

malam time ye main bunga api dengan adik aku ayu, yeorg siap gado2 lagi sapa paling banyak bunga api..ayu ni yg mmg suka sakat sepupu yg kecik2 ni ckp r..'kak ayu ada banyak bunga api' then azim jwb r 'eleh kawan kita ada bunga api lagi banyak sampai akhirat' pastu bila adik aku ckap jek tipu la tu..tipu dosa mati seksa masuk neraka...tau ye takut..cepat2 ye menafikan..hehehe...azim..azim...u make the whole world smile when u are around!!

so malam tu aku dah tertidur awal..tido di bilik awa and disebabkan awa tidur kt bwh so ak sorg ler tdo kt ats katil queen tu..tetiba jek 'kaklong, saya mtk maaf.saya nak tidor dengan kaklong boleh x?'..aku yg dlm keadaan mamai2 ayam ni pun terkejut gk memula tu..eh asalak budak ni nk tdo ngn aku siap mtk maaf lg.biasanya xleh berenggang ngn mak ye..tapi disebabkan mata dh xleh nk buka ak pn mls nk tanya byk aku cakap jek r 'ha tido r' sambil aku mengalih posisi tidurku utk bg ruang kat azim...sampai subuh gk r ye tido ngn aku..mak aku pun jd pelik...

esok tu aku tanya ler makteh aku..napa azim ni mcm pelik jek??tapi makteh aku ckp ye baru baik demam tu..dok demam jek sejak dua menjak ni..aku pun ok r..oh itu adalah pertama dan terakhir kali rupanya aku dpt tido dng dia...rupa rupanya dia nak tinggalkan kenangannye bersama aku buat selama lamanya.....azim...azim...

TUESDAY~30/8/2011 (raya pertama)

tengah aku bersiap2 nk berbaju raya n nak mekap muka tetiba syirah dtg sua muka soh aku mekap..so aku ni mmg pantang ler kalo dah da org sua muka ni..

then time nk pergi semayang raya tu,ye gerak ler ngn angah aku..balik semayang tu angah aku cakap..ye jalan tunduk jek muka..sampai kt surau dok tutup muka..malu org tengok ye mekap..tp dlm malu2 mekap xnk tanggal tu..hahaha..syirah..syirah..she always make peoples surround her happy...

then time aku adik beradik n sepupu sepupu yg usia lebih x kurang sangat ni berCAMWHORING here n there..tetiba azim soh aku snap gmbr ye sorg..ak pelik gak..bila kata nk amik gmbr ye ngn syirah, ye xnak..ye kata ye nak gmbr sorg..aku yg x memikirkan pape ni pun snap ler...

sungguh aku x sangka, this is the last pix i snap him dalam keadaan he can smile!!perhaps this is the last pix of him dlm keadaan ready...sungguh aku x tipu hati ni masih sebak bila melihat gambar azim..bila ye xde baru aku perasan yg mmg gmbr ye dlm pix ni lain sangat...obviously he not happy as usual bila aku snap gmbr ye..azim slalu memberikan pose yg bukan2..samada menayangkan gigi yg xcukup ye atau lubang hidung ye tu..n yg pasti ye pantang bila tgok ak nk camwhore control ayu sorg diri pasti ye akan sentel digmbr2 tersebut..maka dng tu ler aku hanya dpt lubang hidung ye jek..hahaha...sumpah masih terigt lagi ye ngn syirah berebut nk bergambar..and normally juga azim bila bergambar pasti akn panggil syirah utk diamik gmbr sama2..PASTI...cuma time raya aritu aku perasan yg dia beriya iya xnak syirah sentel or sapa2 sentel dlm gmbr tu..ye siap cakap lg 'kaklong amik gmbr azim sorg2 jek tau?' n marah bila syirah nk dok sebelah ye..n yg peliknye syirah pun pergi jek..xde r nk pksa2 mcm sblm ni..aku nipun tnpa byk soal cos ak sendiri x perasan kelainan tu..cuma bila ye dah xde baru aku perasan kelainan yg azim tunjukkan...

boleh tgok kan?camne gmbr2 noty pose ye?mmg suma gmbr ye dlm hp ak xpernah yg muka serius mcm gmbr raya ritu..ada jek gaya yg bukan2 ye wat..azim..azim...and menurut citer makteh aku...mmg beberp ari sebelum kejadian tu azim dah tunjuk perangai yg pelik..setiap kali lepas solat maghrib ye pasti akn datang kat mak ye peluk sambil tanya 'mak sayang azim x?azim sayang mak lebih dr nyawa azim sendiri!'...sampaikan makteh aku rasa timas..n usually kalo ye wt camtu mkteh aku akn mrh2 tp xtau kenapa makteh biarkn jek ye wt camtu...pastu pada hari accident tu, sblm kua umah makteh aku cakap r azim nak berak dulu..pastu ye x jadi..makteh aku cakap r 'cepatla dik, ayah dah tunggu tu..nanti sian kakak tunggu lama kt sekolah'...so ye pun nk kua tu ye kata ye tertinggal bunga api..nak bawak bunga api main ngan aqil(anak maksu aku)..so ye bawak suma bunga api yg ye ada and time ye nak naik kereta tu..ye tengok rumah lama sangat..pastu naik2 kereta jek ye cakap kt makteh aku 'adik ngantuk, adik nk tido' pastu ye trus tido kat seat belakang sekali..ni lagi aku pelik..cos time aku tumpang keta pakteh nak balik sg buloh aritu..ye mati2 xnak dok belakang...tp x pada ari kejadian...tidur ye pada aritu adalah tidur ye untuk selama lamanya...sesungguhnya ALLAH mempermudahkan cara azim pergi untuk menemuiNYA dengan menidurkannya sepanjang perjalanan....


erm camne la anak2nye xwat macam2..omak eh pun sama jek kekdahnye...patut r anak2 ye ngikut pose bukan2 ni..hahaha....tapi anak2 ye yg mana x hafal yasin?xkhatam quran?khatam seawal usia 6thn lg..semayang pun x tinggal.pernah azim dh tido tp disebabkan belum solat isya' ye bangun tgh mlm tu..bila aku tanya azim nk g mana, ye cakap ye nk g solat...memang betul la org kata sesungguhnya mereka yg baik itu pasti disayangi lebih oleh ALLAH s.w.t.

ni pulak time KL BOOK FAIR kt PWTC thn ni gak..time ni ak kena babysit yeorg sebab makteh aku g angkut amik buku buku..so seperti yg aku ckp yeorg ni mmg pantang kalo ngn kaklong nye ni mmg xleh x bergambar..ni idea yeorg sendiri r ni nk bergambar kat sini..aku ni lak yg jenis melayan jek..so layankan jek r..

ni lak ye 2 beradik ngn kakak sulung yeorg...mmg aku xleh lupa panggilan ustazah yg diberikan dua beradik ni kat kakak sulung mereka...apa2 sikit mesti cakap..'kena tanya ustazah dulu' and ustazah yg yeorg maksudkan x lain x bukan kakak sulung yeorg r ..syifaq..and x sangka that was the last trip azim ke rumah kami di sungai buloh..if only i knew...i'll make sure things are better than that!!teringat cerita mak aku ngn maklang aku.. masa memula yeorg datang umah kami nak pergi amik ALPHARD tu kt Port Klang..time kat kedai keta tu dok melilau cari azim takut ye ilang sekali tgok ye dok borak ngn pak guard situ tanya 'keta ni bapa yen?' pergh..YEN tu bkn RM yek..anak jepun sesat mana pun xtau ler..azim..azim...then sampai kat umah adik aku ayu lak citer..out of sudden..ye cakap...'kita tau ni umah awak..tp alphard kat lua tu alphard kita'..betapa menunjukkan ye sangat suka dng keta tu..and x sangka keta tu pun hanya berkhidmat hanya untuk azim sahaja..n there is no more of Toyota Besar Alphard TBA 6161...

big smile of syirah and me back then...syirah kaklong doakan syirah cepat sembuh dan kembali mcm syirah yg dulu..yg suka senyum,ketawa and sakat org..mmg makteh cakap syirah dah lain..x sama macam dulu tp kaklong tau itu semua untuk temporary jek kan?syirah sayang kaklong kn?kaklong tau syirah sayang kaklong kalo x xde r syirah genggam erat2 tgn kaklong time kaklong nk balik aritu kn?jadi sebab tu syirah kena kuat and back to what u used to be!!nanti kita main bowling sama2 lagi tau??tp dng syarat syirah sembuh cepat....kalo ada masa i'allah kaklong dtg SETIU lawat syirah..syirah tunggu kaklong tau...

kepada MAKTEH, u r the most wonderful women i ever known! kaklong respect makteh more than anything else!! u have strong heart and due to that kaklong doakan yg berkat ILAHI sentiasa disisi makteh sekeluarga..tabah menghadapi dan redha dengan ketentuan ILAHI i'allah syurga jaminannya..azim akan tunggu makteh untuk pimpin makteh ke syurga..makteh & pakteh berjaya mendidik azim menjadi anak yg soleh dan syurga adalah jaminan untuk anak yg soleh sepertinya...even azim xde tp kenangan bersamanya xmungkin akan kaklong lupakan..memory of him will lasting forever!!

~al fatihah~

4 comments:

  1. sob sob sob.....tringat aye thn lepas taim ak bg duit raye kt azim...ye leh plak ckp "Aik...2 ringgit je?...huhuhuhu.....thn ni die cm xbminat je ngn duet raye...beseny mesti awl2 msti die dulu..=(

    ReplyDelete
  2. kata makteh, thn ni ye xleh berenggang ngn wit raya..kejap2 dok kira duit..tu r terigt ye ckp yg wit ye da ribu2..

    ReplyDelete
  3. alohloh hazim.... suka tengok gambo notti dia tu, terus terdengar2 suara dia ngan syirah... ari tu makndak tanya dpt banyak tak duit raya kt perak, dia kata sikit jerkkk tp tak pandang pun muka makndak, tgk kt angpaw jerk...he was soooo not like the way he used to be, sempat makan ubat demam Aleesya lagik time tu isk...

    ReplyDelete
  4. makndak..tu r..kalo tgok gmbr2 ye yg sblm2 ni mmg kelaka r..aah makteh pun ckp yg ye xleh berenggang langsung ngn angpow ye..

    ReplyDelete